Älskade hatade självhjälpshylla!

Under de år som jag arbetade som bibliotekarie var det vissa hyllor i biblioteket som framstod som lite extra populära. En hylla var Deckarhyllan, en annan var den s.k. självhjälpshyllan (den hette inte så, men där står all litteratur inom ämnet psykologi, särskilt avdelning Dok, Tillämpad psykologi).

Många människor vill gärna läsa om personlig utveckling och hitta vägar att arbeta med sig själva. Dessvärre har denna hylla lite dålig status, särskilt hos många bibliotekarier, har jag lagt märke till. Det är som att alla böcker som står på dessa hyllor är dåliga och att det är lite knäppt/patetiskt/onödigt att folk vill läsa just dessa böcker.

Själv får jag ofta på skallen när jag berättar att jag inte så gärna läser deckare. Det finns ju SÅ många bra deckare, får jag genast veta. Med samhällskritik, bra personskildring, med mera. Jag skulle gärna vilja kontra med att även på självhjälpshyllan finns böcker av de mest skiftande kvaliteter. Allt är inte så bra, men allt är inte skit heller.

Jag undrar hur jag skulle ha klarat mina senaste 10 år i livet utan att öppna någon av dessa böcker. Kanske skulle det ha gått bra ändå, men de har definitivt hjälpt mig till en bättre livskvalitet. Hjälp till självhjälp alltså. Alla har sina sorger att bära, men vissa är ju tyngre än andra. Varför då inte läsa något som kan hjälpa en att hantera sin livssituation någorlunda. Jag vet inte hur det kan vara fel och patetiskt om det fyller en bra funktion. Så ni som läser dessa böcker, skäms inte – be proud!

Nu har jag precis fått ett tips på en sådan där bok av min nya kurator. Sedär – inte ens professionen förkastar böckerna.

3 comments so far

  1. Penny Lane on

    Jag är helt med dig! Och har också blivit rekommenderad den sortens litteratur av ”proffsen”. Även om jag idag kan tycka att Wayne W Dyer (som jag läste i gymnasieåldern) är ren smörja finns bra titlar i genren. Och under min tid i alanon kom jag till insikt om många brister hos mig själv tack vare kloka ord från andra kvinnor i samma sits. Nu är jag lite nyfiken på vad din kurator tipsat om, men det kan vi ta när vi ses. Om du vill. Kramar!

  2. Anna-Stina on

    Ja, det finns alla varianter mellan John Gray och Anna Kåver!

  3. Sara on

    Ja, och det borde väl finnas många mindre bra böcker, skrivna i rent kommersiella syften, utan att hela den genren väcker riktigt samma behov av förlöjligande – böcker om Sveriges regenter eller golfböcker vad det nu kan vara. Men kanske är det av någon anledning mer laddat med ”självhjälp” än med andra intressen.


Kommentera

