Dagarna går

Det har varit lite svårt att formulera något vettigt på den här bloggen den senaste tiden. Det har bara velat komma ut gnäll, så då har jag avstått.

Lite bättre känns det nu efter återbesöket på KS i Huddinge i måndags. Jag är återhämtad fysiskt och allting verkar bra! Så skönt att känna igen sin egen kropp igen faktiskt. Inte behöva ha en gummisnodd i jeansknappen pga att byxorna inte går att stänga. Inte må illa och vara stentrött. Nu kan jag vara precis så smal eller tjock som jag själv vill vara! Ett tag i alla fall. Men så kanske man inte får säga. Och jag behöver verkligen komma igång med träningen igen nu när jag orkar, för jag har ont i hela min otränade kropp.

Träffade kuratorn på KS Solna sista gången idag också. Det kändes också ok, som att jag kan gå vidare utan att ha den där livlinan som innebär att jag har ett inbokat besök med någon. Det var en bra kurator. Jag kunde t ex ta upp stora sorgen som jag nästan inte kan prata om utan att börja grina. När man råkar ut för något känns det som om alla sorger blandas i en stor torktumlare och det är nästan så att man inte längre vet vad som är vad.

Ja herregud, jag tänker på alla otjänster man gör sig själv genom livet helt i onödan…

Lite fler litteraturtips ligger nu längst ner på min litteratursida. Dessa handlar då lite logiskt om missfall. En av böckerna framför parollen: ”Tala om dina missfall!”. Att man inte gör det i så stor utsträckning har jag fått erfarenhet av nu. Dessutom forskas det i stort sett ingenting om hur och varför missfall uppkommer och hur de skulle kunna förhindras. Det är väl nåt som kvinnor bara ska genomlida. Som typ mens eller något, lika ointressant och oangenämt. När jag läste etnologi i min ungdom fick vi läsa en akademisk avhandling som hette ”Skammens röda blomma”. Den var en historisk utblick på synen på mens. Titeln säger väl allt.

Alltså, MINST var fjärde kvinna som har varit gravid har också haft missfall. Minst. Det är ganska många. En läkare jag träffade sa att ca 50% av alla påbörjade graviditeter slutar i missfall. Och då räknar man även dem som sker så tidigt att de misstas för vanlig mens. Men det här pratar man ju inte om eller så pratas det på ett lite konstigt sätt. T ex på MVC, där är inställningen att missfall är något Naturligt, för Naturen vill inte att missbildade barn ska födas. Det är mycket Naturen får stå till svars för.

Nej, nu vill jag bara ha tillbaka mitt vanliga liv. Och kunna engagera mig i exempelvis jobbet och en meningsfull fritid.

4 comments so far

  1. Fredrik Pedersen-Dambo on

    Hej Anna-Stina!
    Tråkigt att du varit med om så mycket sorgligt som man skulle önska inte fanns. Det du skriver om och det många nämner i sina kommentarer är avsevärt viktigare än det ytliga i vardagen som inte spelar så stor roll.

    Jag tror att du har en stor betydelse för många genom din blogg.

  2. Anna-Stina on

    Tack snälla Fredrik! Jag har spanat in din blogg, den är också väldigt bra! 🙂

  3. Anna on

    Vad kul att du kommit igång att skriva igen! Har saknat dina inlägg;) Har oxå gått igenom ett missfall, bara nån månad innan min tumör upptäcktes… Vill väll egentligen inget hellre än att ha ett syskon till Tilde men i min situation är det inte direkt lämpligt, men självklart hoppas vi på det nån gång…. Jag vet vad du ska fokusera på: En meningsfull fritid! Det enda som betyder nåt! Kram och ha en trevlig helg!

  4. Anna-Stina on

    Anna, förstår att det måste vara svårt att tänka på barn i din situation. Är ledsen för ditt missfall, och hoppas att du ska få möjlighet att få ett syskon till Tilde så småningom! Man vet inte vad livet kommer att erbjuda, men nånstans måste man ju tro att bra saker ska kunna hända! Trevlig helg!


Kommentera

