När man inte är många

Monica Gunne har skrivit en mycket bra krönika i Aftonbladet, den handlar bland annat om vilka patientorganisationer som får bidrag. Det är de 51 största organisationerna som får pengar av Socialstyrelsen.

Svenska hjärntumörföreningen, där jag är medlem, får inga statliga bidrag. Föreningen är för liten, har för få medlemmar. Det beror på att bara lite över 1000 personer får hjärntumör i Sverige varje år. Och av dem dör de flesta inom ett par år. Såna som jag är undantag. Så hjärntumörföreningens medlemsunderlag är onekligen inte dess styrka.

Att gruppen är liten betyder förstås inte att de patienter och anhöriga som drabbas av hjärntumöreländet lider mindre än de som drabbas av andra cancer- eller tumörformer. De tillhör liksom bara en grupp som är liten. Jag undrar om det är rätt kriterier som Socialstyrelsen utgår ifrån om det är på det här sättet.

Eftersom jag är en av mycket få som klarat mig från hjärntumören med livet i behåll och dessutom blivit frisk, så ser jag det som en viktig uppgift att tala för hjärntumörpatienternas sak i rätt sammanhang. Vem ska annars göra det? Jag sympatiserar mycket med Rosa bandet-kampanjen som Monica Gunne skriver om. Men jag har också ofta tänkt – ”Vem ska samla till MINA medpatienter?”

2 comments so far

  1. Anna on

    Tomas gav mig den tidningen igår och frågade om det var jag som låg bakom den krönikan;) Såå bra skrivet, jag spyr på Rosa bandet, varför ska de få pengar och inte jag? Fann ett snyggt pennskrin till Tilde idag på Bokia, men när jag såg att det var rosa bandet-kampanj la jag tillbaka det… Har laddat för ett inlägg om detta på min blogg oxå, men det är så viktigt för mig så jag har inte kommit till skott än… Heja på!

  2. Anna-Stina on

    Det är svårt att ställa olika sjukdomar mot varandra. Visst känner jag stor sympati för dem som får bröstcancer! Men jag tycker att det är dumt att alla ska gå i flock hela tiden. Plötsligt ska alla samla till Rosa bandet, sedan är det fattiga barn, sedan något annat. Det känns så knasigt att om man är hjärntumörsjuk, så uppmanas man att lägga pengar till bröstcancersjuka. De pengarna behöver man väl bäst själv. Eller är man snål om man tänker så?


Kommentera

