Vaccinera eller inte – det är frågan

Jag har valt att inte följa med så mycket i medias rapportering kring svininfluensan. Det blir lätt braskande rubriker, affekterade ordval, polarisering och tyckande hit och dit. När jag fick veta att jag var gravid bestämde jag mig för att vaccinera mig så snart det blev möjligt. Gravida var en av riskgrupperna och jag ville inte riskera att bli svårt influensasjuk under en graviditet. Dessutom har jag släktingar längre tillbaka i familjen som dog i spanska sjukan runt 1920. Så i min familj har vi kanske ett lite dåligt motstånd mot den här typen av virussjukdom.

Nu när jag inte är gravid, har jag inte ändrat mitt ställningstagande. Jag vill vaccinera mig. Trots att jag nu har hört att man kan bli sjuk av själva vaccinet. Det är sällsynt, men enligt min egen logik är det just därför troligt att jag får känna av biverkningarna. Med min konstiga sjukdomsbakgrund. Det skrämmer mig dock inte, jag är inte rädd för feber. Jag får hellre sjukdomen nu än i framtiden, om jag någon gång skulle bli gravid igen.

Så därför väntar jag med spänning och ser fram emot den dag då jag ska få lov att vaccinera mig! I mitt tidigare liv hade jag aldrig valt att vaccinera mig, ”jag blir aldrig sjuk”. Jojomen.

Hur tänker ni därute, ska ni vaccinera er?

4 comments so far

  1. Krister on

    Ja, även om jag inte hör till någon riskgrupp så finns en viss solidaritet i detta

  2. Kristina on

    Jag har nog tänkt vaccinera mig, eftersom jag alltid tror att jag ska bli sjuk. Då vill jag inte ligga där och ångra mig. Och dessutom av solidaritetsskäl.

  3. Anna-Stina on

    Jag håller med er, solidaritet med andra som kan bli sjuka är ett viktigt skäl!

  4. Lisbeth on

    Jo, jag ska vaccinera mig.


Kommentera

