Dagen då Dr Shepherd opererade en hemangioblastom

Till min stora förvåning och höga nöje fick Dr Shepherd i dagens avsnitt av Grey’s Anatomy ta sig an en riktigt maffig hemangioblastom. Det är en typ av tumör som kan förekomma i hela det centrala nervsystemet samt i vissa fall även i njurar och ögon. Patienten i avsnittet hade sin i ryggmärgen. Jag hade min i lillhjärnan.

Det typiska för hemangioblastomer är bland annat att de  är väldigt vaskulära, dvs rika på blodkärl och är lätta att känna igen på sin körsbärsröda färg.  Det typiska är också att om man lyckas ta bort dem så är patienten sedan botad.

Dr Shepherd är cool, men jag föredrar fortfarande min neurokirurg Dr Haldor. Men det var lite roligt att ”min” tumör var på tv. Den är ju så ovanlig!

7 comments so far

  1. Anna on

    Ah coolt! Ja nåt roligare än alla andra har vi allt, för de flesta är Grey´s science fiction men för oss är det reallity;) Ja skulle gärna vilja ha Dr Shepard som Ole Dole Daffade bort min – eller nja menade jag det där… 😉 Snygg är han i vart fall, men det var min med!

  2. Sara on

    Missade tyvärr gårdagens avsnitt. Får kanske ta igen det imorgon när jag har semester.

  3. Anna-Stina on

    Anna – Min neurokirurg var också snygg och jag misstänker att han var flera år yngre än jag… Om jag skulle opereras igen så skulle jag vilja ha samma kirurg, därför att det gick så bra, inga andra skäl… 😉

    Sara – detta avsnitt måste du se..

  4. Helena on

    Jag fixar inte längre att se Greys. Brukade älska det men sedan Izzie Fick en hjärntumör vill jag inte se det. Jag skyr allt som har med sjukvård att göra. Det ligger fortfarande så nära mig på något vis…jag vill vara frisk lääänge! För övrigt känner jag igen mig i så mycket av vad du skriver, speciellt det i föregående inlägg. Hoppas du får en fortsatt fin vecka och en avkopplande helg. 🙂 Själv ska man plugga, lära sig grunderna i Lindy-hop samt käka brunch med barndomsvänner. 🙂
    KRAM!

  5. Anna-Stina on

    Helena, jag förstår att du inte vill se det. Det behövs nog mycket tid emellan först. Jag har t ex varit med om att jag börjat läsa böcker som jag har fått lägga ifrån mig, det har helt enkelt varit för tidigt. Men nu känner jag inte den där sjukhusångesten så mycket längre, som tur är. Det är mest ambulanser jag har svårt för fortfarande…

  6. Motvind on

    Jag tänkte på dig när jag såg det här avsnittet för några veckor sen! När det gäller ovanliga diagnoser så brukar de förekomma i onaturligt hög grad i sjukhusserier. 🙂

  7. Anna-Stina on

    Tack för att du tänkte på mig, Elise!
    Ja, det är väldigt dramaturgiskt bra med ovanliga sjukdomar! 🙂 Se bara Dr House…


Kommentera

