Musikens betydelse – listan

De flesta av oss förknippar nog vissa känslor eller stunder i livet med någon speciell musik. Och när man hör just den låten är det nästan som att förflyttas i tiden till någon annan period i sitt liv.

Jag har några låtar som jag förknippar särskilt med förra våren och min sjukdom – från att jag bara hade diffusa symtom till tiden då jag låg på sjukhus. Varje gång de kommer fram i min iPod hoppar jag vidare till något annat. Hos mig skapar de en obehagskänsla som är svår att sätta fingret på, möjligtvis en känsla av hjälplöshet. Det är jättebra låtar och jag lyssnar gärna på annat av samma artister och hoppas de förlåter mig för min dissning… 🙂

Det jobbiga låtarna är alltså:

Cliffhanger med Britta Persson
Måndagsbarn med Veronica Maggio
Do you love me med Amanda Jenssen

Men så finns det ju annan musik som har motsatt effekt. Som man blir glad och nästan lycklig av! I och för sig är det jättemycket musik som har den effekten på mig, men nu tänker jag särskilt på musik som jag ändå på något vis förknippar med sjukdom. Och då kan man ju bara inte gå förbi soundtracket till Himlen kan vänta som gick förra året. Det var helt otroligt att den serien visades precis då när jag sökte efter något att identifiera mig med. Även om jag tittade med tårarna strömmande, var det för mig en positiv upplevelse att se andra som fick ta itu med de stora existentiella frågorna, som man ju måste när man är svårt sjuk.

Så alltså:

Light and Day med The Polyphonic Spree

Jag vill gärna veta om fler har sådana här musikminnen!

När jag kollade på tv förra helgen (Idol) fick jag höra den här låten, som jag förknippar mycket med mig själv och pojkvännen. Vi brukade spela (gitarr och sjunga)  den tillsammans mycket förut, men det har vi inte gjort så mycket de två senaste åren. Skulle vara kul att ta upp det igen. Visst är den speciell? Eskobar och Heather Nova, Someone new.

2 comments so far

  1. Gun-britt W on

    Visst är det så att musik är kopplat till både posetvi och negativa minnen musik kan också göra en stark nar jag låg i uppsala delade jag rumm med två andra trevliga kvinnor en av kvinnorna lyssnade på en låt som hennes son hade rekomenderat KENTA med låten i dag är jag stark. En låt som man hade hört förut men sem jag inte tänkt så mycket på innan men sen när jag har blivit bättre har jag lyssnat mer på den och insett vilken otrolig text, en del låter kan jag nästa inte lyssna på fören jag börjar gråta det är SONJA ALDEN med låten du är allt då tänker jag på min familj som har stöttat mej i sjukdomen , de som finns där och lyfter mej framåt. Gun-Britt W

  2. Anna-Stina on

    Tack för att du delar med dig Gun-Britt!


Kommentera

