Svårt att se samband mellan mobilprat och hjärntumör

Imorse vaknade jag till det glada budskapet om att det INTE ska vara farligt att prata i mobiltelefon – ur hjärntumöraspekt. Tidigare studier visar att det kan finnas samband, men den här studien visar att på 15 års sikt har inte antalet hjärntumörer av gliom- eller meningeom-typ ökat med ökad mobilanvändning. Det här lär väl inte vara det sista vi hör i frågan, så jag kommer även fortsättningsvis att använda headset så ofta jag kan. (Och de har inte undersökt MIN tumörtyp, men den är väl så ovanlig att den är ointressant.)

När jag hade hjärnopererats och kommit till sans igen var en av mina första frågor till läkarna om jag hade fått tumören av att prata för mycket i min mobil. Då skrattade de bara stort och sa att nejvetduvad, de här tumörerna har funnits MYCKET längre än vad det har funnits mobiltelefoner. Jaha, tyckte jag lite förvirrat och har sedan dess fortsatt att undra varför jag fick en hjärntumör och jag kommer nog aldrig att få svaret. Så är det i livet med det mesta. Bara att acceptera.

Läs i DN >>

Läs i Aftonbladet >>

2 comments so far

  1. Gun-britt W on

    Hörde också det på radion, skönt att veta att man inte får tumör på grund av prat i mobiltelefoner, jag hade ju också haft min i 15 år,och det är först på sennare år jag har pratat mer i telefonen. Visst tänker man på varför fick man en tumör och vad man fick den utav , rädslan finns kvar att dom en dag ska säja att den har kommit tillbaka, jag hoppas det aldrig händer, sköt om dej!

  2. Anna-Stina on

    Jag hoppas också att varken din eller min tumör kommer tillbaka någonsin!


Kommentera

