Nu blir jag studerad. Hurra!

Det här med forskningen om vad hjärntumörer egentligen orsakas av, den är inte över. Som tur är!  Jag tycker det känns jätteviktigt att man forsätter söka orsaker till sjukdomar, för att kunna göra allt för att förhindra att människor får dem i framtiden.

Igår fick jag ett stort kuvert i brevlådan från ett universitetssjukhus. Genast började jag tänka panikartade tankar om att nu har de tolkat någon av mina undersökningar fel och kommit fram till att jag egentligen är supersjuk. Men när jag öppnade upptäckte jag att det var enkät som rörde min hjärntumörsjukdom. Jag ska svara på en massa frågor om olika apparater och kemikalier som jag kan ha hanterat i jobbet och privat. Det är t ex hur mycket jag har pratat i mobiltelefon, i sladdlös telefon, om jag använt andra trådlösa grejer, om jag hanterat vissa ämnen eller bor nära en kraftledning.

Det känns både roligt och viktigt att man faktiskt fortsätter att forska på varför människor får hjärntumör och att jag kanske kan bidra till den forskningen på något sätt. Mer sånt! 🙂

3 comments so far

  1. Gun-britt W on

    Har också fått ett sånt frågeformelär ,brukar oftast inte ta mej tid att svara och skicka in ,men idétta fallet gjorde jag det, tycker också att det är jätte viktigt att de forskar och kanske för reda på varför man får hjärntumör

  2. Anna-Stina on

    Kanske gör de en totalundersökning på alla som fått hjärntumör det/de senaste året/n? Vi är ju ändå inte så många. 🙂

  3. Elsa on

    Ja,alla ingår i studierna som bl.a försöker se ett samband mellen hjärntumör och mobil/trådlösa telefoner. Tyvärr utesluts dom som avlidit av sin tumör, så statistiken blir inte rättvisande. Tyvärr kritiseras studierna oroande resultat med hänvisning till att man inte ”kommer ihåg” vilken sida man hållit telefonen vid efter en hjärnskada.
    Men nåra ”vet” själva och försöker sprida sina insikter – även genom anhöriga efter sin död. Det är också alltfler neurokirurger som börjat larma om effekterna av omfattande mobiltelefonianvändning …
    Några lästips http://www.fresnobee.com/2010/03/07/1850453/valley-advocates-sound-alarm-on.html
    http://www.gq.com/cars-gear/gear-and-gadgets/201002/warning-cell-phone-radiation?currentPage=1
    http://www.ktvu.com/news/21966323/detail.html
    http://www.monanilsson.se/document/kirurger-varnar.pdf


Kommentera

