Himlen kan vänta – efteråt

För 1,5 år sedan sände svt dokumentärserien Himlen kan vänta. En serie om fem unga människor som mitt i livet drabbas av dödlig sjukdom. Serien är bland det bästa som svt har gjort, tycker jag. Serien, och framförallt de personer som den handlade om, träffade så mitt i prick för min del när jag själv precis hade överlevt min hjärntumör.

Nu har man möjlighet att se hur det har gått för fyra av de fem som fortfarande lever. Helena dog tyvärr redan innan serien hann sändas, tror jag. Nu i helgen visas alla de ”gamla” avsnitten och på måndag kl 20.00 visas det nya programmet. Alla delar i serien går också att se på svt play, om man inte har möjlighet att sitta klistrad vid tv:n. Man når alla programmen via svt:s webb.

Hur ser livet ut efter sjukdomen, för de som blivit friska? Det är jag väldigt nyfiken på. För det första året efter att jag blivit botad var ju inte så lätt… Det andra året har inte heller varit lätt, men med större distans till sjukdomen. Att bli dödligt sjuk är en upplevelse som förändrar livet helt. För alltid?

Missa inte Himlen kan vänta!

4 comments so far

  1. Gun-britt W on

    Jag såg också pogrammet när det sändes första gången , bra att de sänder sådana pogramm ,får säkert många att förstå hur skört livet är, att man skall njuta av att vara frisk, det är det enda som är posetiv med det som har hänt en att man liver mycket mer här och nu att man lärt sej att ta en dag i taget, bra att veta att det blir en fårtsättning den får jag inte missa , sköt om dej

  2. Anna-Stina on

    Sköt om dig Gun-Britt! Det är lätt att glömma att hälsan är det viktigaste vi har.

  3. naemie47 on

    Tack för tipset har kollat ikväll…bra program.

    kram Naemie

  4. Anna on

    Det träffar så mitt i prick så ja får nästan svårt att andas ibland! Jobbigt när man ser ödet för de som är likasinnade, men även stärkande. En del av det de säger håller jag ju inte ett dugg med heller, där har jag bättre idéer;) Borde va obligatoriskt för hela sveriges befolkning att se på!


Kommentera

