Litteraturlistan – nu som pdf!

Som bekant har jag läst en hel del, särskilt under det första året efter min sjukdom och successivt satt ihop en litteraturlista om att överleva svår sjukdom. Nu har jag bearbetat listan och lagt ut den som bläddningsbar pdf på nätet! Det går bra att läsa den på skärmen, men man kan också skriva ut den om man vill. Såhär skriver jag i inledningen:

Har du överlevt en svår sjukdom eller en olycka? Känner du dig ensam om dina upplevelser och kanske lite ovanlig? Ser du livet och döden på ett nytt sätt? Har allting förändrats, men runtomkring dig fortsätter vardagen som om inget har hänt?

När jag själv drabbades av en hjärntumör 2008 och sedan blev frisk, letade jag efter böcker som kunde beskriva min nya känsla inför livet, som jag upplevde som väldigt unik. Det var inte alltid lätt att hitta rätt berättelser och jag fann få hänvisningar till böcker om sjukdom som inte också handlade om att dö. Mycket av det jag hittade var riktat till anhöriga, om att hantera sorgen efter någon som gått bort. Men vi som inte dog, våra berättelser behöver lyftas fram som ett stöd för varandra.

Här hittar du en lista med böcker av människor som har upplevt att vara nära döden, men som har kommit tillbaka till livet. En hjälp för dig som kanske fortfarande är under tillfrisknande, som har din upplevelse några år bakom dig eller för den som vill veta mer om hur svåra upplevelser kan hanteras och genomlevas.

Listan är indelad efter olika teman Att överleva sjukdom, Att överleva en olycka, Att överleva sorg. Du hittar också förslag på fler böcker än de som beskrivs här. De allra flesta av böckerna finns att låna på bibliotek runtom i landet.

Här kommer du till själva listan Överleva! En litteraturlista om att drabbas av sjukdom eller olycka. Obs, du läser via din webbläsare och behöver inte använda något adobeprogram.

En lite tråkig sak är att biblioteksbranschen, som jag arbetar inom, inte har varit särskilt intresserad av att lyfta fram en lista av det här slaget. Det är synd att man inte kan få den här vägledningen via ett bibliotek. Och tur då att jag själv kan nå ut, bl a via den här bloggen. 🙂 Faktiskt, jag har runt 100 läsare varje dag trots att jag inte uppdaterar bloggen nästan alls. Det tyder på ett stort intresse för ämnet.

4 comments so far

  1. Mia on

    Tack Anna-Stina för att du delar med dig..Jag inser att jag har mycket att bearbeta och resan har ju pågått ett tag men jag har fått göra den med stöd av mediciner men ej med någon att prata med men nu hoppas jag mycket på den KBT-psykolog som jag blivit hänvisad till.
    Jag försöker peppa mig med att efter regn kommer sol men givetvis har jag undrat ”varför just jag” och vissa dagar som varit svåra så önskade jag inte att dö,men att försvinna från det tunga..Att överleva,påminnas om sin dödlighet är svårt..så svårt att bara börja ”leva”för det är ju ens högsta önskan när man är medicinskt botad..men,jag tror oxå att man inte ska vara så hård mot en själv för en kris får ta lång tid,så lång tid som man behöver för att komma igen.
    Tack för dina kommentarer i min blogg-har tänkt på dig och hoppas allt är så bra det kan vara.
    Kram

  2. Anna-Stina on

    Tack Mia för din kommentar, och jo för första gången på ganska länge kan jag nu svara ärligt när någon frågar hur jag mår – bra. 🙂

  3. Gun-britt W on

    Vad bra att få lite tips Skall kolla på bibioteket om boken ,och jag vill leva av Ulrika sanden finns annars får jag höra om den finns i bokhandeln ,

  4. Helena on

    Kära Anna-Stina!
    Gott att du använder din kraft och energi på sådant bra vis. Du hjälper många genom ditt engagemang. 🙂 Själv har man det bra, ska visserligen på MR i april vilket är lite ångestfyllt, men annars lever jag livet sådär tråkigt och underbart Svenssonaktigt som jag vill göra. 🙂 Fick gott besked från försäkringsbolaget idag. Nu blir det till att planera något roligt! De pengar jag fått ska gå till något livsbejakande och härligt. 🙂 Allt gott till dig! Många kramar!


Kommentera

