Två år senare

Jag sitter och tittar på Kunskapskanalens temakväll om cancer och det är snart exakt två år sedan min hjärnoperation. Dags för den årliga summeringen kanske. Det blir många sådana summeringar allteftersom tiden går.

Jag plågas inte av minnena som jag gjorde förra året vid samma tid, minnet av att bli sjukare och känna sig hjälplös och inte förstå vad som är fel. Minnet av att se sin hjärna på bild för första gången och se att något är väldigt fel på bilden. Minnet av att säga hejdå till sin älskade och inte veta om man kommer att ses igen. Minnet av att vakna upp ur en somrig dröm och kunna se ordentligt för första gången på länge. Det plågar mig inte på samma sätt längre!

Många dagar ser jag det som hänt mig som en gåva, lite sämre dagar som en förbannelse. Det är ingenting jag tänker på i var stund alls, men jag lever med erfarenheten ständigt. Det är som en ny färg på livet, som man vänjer sig vid med tiden. Hjärntumörerfarenheten gör sig mest påmind när annat tungt och svårt händer i livet, vilket det har gjort för mig flera gånger sedan dess.

Jag antar att jag ska på min årliga magnetröntgenundersökning snart. Före eller efter sommaren.

Ibland blir jag lite irriterad på mig själv över att jag inte förmår ta tillvara det positiva i mina upplevelser på ett bättre sätt. Tycker att jag ofta är onödigt småsint, när jag borde veta bättre! Dålig på att känna tacksamhet i var stund fast jag borde veta bättre. Det är väl både det positiva och negativa med att kunna leva ett sk vanligt liv efter sjukdomen. Det vanliga livet som man som sjuk eftersträvar! Men som också kan vara sådär småttigt ibland.

No comments yet

Kommentera

