Om hjärnan

Sedan jag drabbades av hjärntumör har jag blivit intresserad av hjärnan och dess funktioner. Var sitter de delar som styr olika funktioner i kroppen? Vilka symtom får skador på olika delar av hjärnan? Kan hjärnan tränas eller ”är den som den är”?

Senaste numret av Vårdguiden [pdf], som delas ut i Stockholms län, har tema Hjärnan. Där kan man bland annat läsa spännande fakta som att hjärnstammen styr graden av vakenhet och att lillhjärnan är centrum för balans och samordning av rörelser. Hjärnan utvecklas som mest när vi är foster och spädbarn.

Om hjärnan har skadats kan den förbättras i upp till ett par år efteråt. Min egen hjärna kommer inte att bli bättre än den är nu. I oktober ska jag göra årets kontrollröntgen.

2 comments so far

  1. Eva on

    Hej Anna-Stina!
    Jo, jag blev också intresserad av hjärnans väl och ve efter min, godartade, hjärntumör, som opererades bort för drygt tre år sedan.Jag tycker att det är fantastiskt att den kan läka så som den faktiskt gör. Eller, gjort för min del. Visst blir den aldrig som innan tumören, men jag har lärt mej att hitta sätt att fungera ändå. Bl.a. behöver man inte vara så himla effektiv jämt. Det går faktiskt att leva ett bra liv i lite lugnare tempo också. Och även om det låter som en klyscha så läker tiden väldigt mycket. Inte bara hjärnan utan även ”såren” i själen, i relatioenr och annat som fick ta stötarna under den långa tid som jag inte fungerade, varken privat eller i arbetsliv, innan vi visste vad det var som var fel. För ca ett år sedan hade jag gett upp hoppet om att bli bättre, det hade ju faktiskt gått två år, men nu när jag ser tillbaka på det senaste året, ser jag att jag faktiskt mår väldigt mycket bättre nu, även om jag fortfarande blir hemskt trött när jag måste koncentrera mej längre stunder. Och då handlar det inte om timmar….Tack för att du delar med dej av det du tänker och läser, har följt bloggen nästan från början.
    /Eva

  2. Anna-Stina on

    Tack för din kommentar Eva! Vad skönt att det funkar bättre för dig nu! Att du har möjlighet att ta det lite lugnare.

    För mig har situationen egentligen inte blivit bättre det senaste året, snarare sämre. Jag har fram tills nyligen hoppats på att bli helt återställd, men inser nu att det inte kommer att bli riktigt samma energi som förr. Dessutom har jag råkat ut för en rad verkligt tunga händelser efter hjärntumören som i sig har dränerat mitt liv på energi och livslust. Men jag har förhoppningen att det ska gå mot det bättre! 🙂


Kommentera

