Om magnetröntgen i Fråga doktorn

Jag blir alltid glad när jag får tillfälle att lära mig mer om något som relaterar till min sjukdom, eller när något tas upp i tv som också andra kan lära sig av.

Idag var det ett inslag om magnetröntgen i tv-programmet Fråga doktorn. I programmet får man se hur magnetröntgenbilder ser ut, hur man körs in i apparaten med en sk mask över huvudet och hörlurar på öronen för att om möjligt minska bullret. Man ser hur starkt magnetfältet är som finns inuti och kring magnetkameran. Man får också se hur en hjärntumör kan se ut på bild.

Magnetröntgen är det i särklass mest Googlade ordet som leder till den här bloggen, så jag antar att intresset för undersökningsmetoden är stort. Det används ju på flera olika delar av kroppen.

När jag tänker på magnetröntgen, så tänker jag just på oväsendet, på den lätt klaustrofobiska känslan, på sjukvårdspersonalen som sitter i ett angränsande rum och kan se min hjärna på skärmar och alltså vet allt om den som jag inte själv får reda på just då. Och så tänker jag på instruktionerna om att man inte får vara sminkad när man ska röntgas. Även om det är löjligt så är ju det där med sminket lite av ett problem för mig som aldrig skulle gå till jobbet osminkad. Det betyder att jag måste ta med sminkborttagning om jag ska röntgas en arbetsdag. Och det ska jag. I början av oktober är det min tur igen. En onsdagseftermiddag.

Se inslaget om magnetröntgen i Fråga doktorn (20 september 2010).

Läs mina andra inlägg om magnetröntgen. Se några av mina bilder från magnetröntgen.

5 comments so far

  1. stig dalsjö on

    Misslyckades med magnetröngen blev varse om att jag lider av klaustrofobi. Om jag nu går med på att göra ett nytt försök med någon form av lungnande ligger detta misslyckande mig i fatet alltså är det lättare att jag återigen drabbas av panik.
    Ps fick direkt ingen info om vad som skulle hända mig,fick en panikknapp i handen redan då började paniken varför skulle ja ha en sån……..

  2. Anna-Stina on

    Vad tråkigt, Stig. Hoppas du kan få möjlighet att komma över detta. Mitt knep är att blunda så att jag inte ser hur trångt det är.

  3. Emmie on

    Hej hej. HIttade hit då jag googlade, skall själv röntga handleden med magnetröntgen på måndag, och jag blev fundersam över det med sminket. Jag går inte utanför dörren utan smink. Vet du om det gäller alla typer av undersökningar i magnetröntgen eller bara vissa?
    Kram på dig.

  4. Anna-Stina on

    Jag tror absolut att det går bra att röntga handleden med sminket kvar! Det är nog bara när man ska röntga huvudet som man måste ta bort det.

    • Emmie on

      Ska testa det. Tack så mycket.
      Vill skriva så mycket mer men är så dålig på att hitta rätt ord. Önskar dig fortsatt god hälsa, och tack för att du ville dela med dig. Kram.


Kommentera

