Säsongsavslutning på Grey’s Anatomy och von Hippel-Lindaus

Det bästa sjukhusserien som går just nu är enligt mig Grey’s Anatomy. Här finns så mycket att hämta i varje avsnitt. Det är enkelt att känna sig både underhållen och berörd.

I det senaste avsnittet friar kirurgen Teddy Altman till en patient. Patienten berättar att han har von Hippel-Lindaus sjukdom och inte kommer att överleva utan sjukförsäkring. Hans försäkring har för längesedan slagit i taket.

Det man tänker på är hur olika systemen för sjukförsäkring ser ut i Sverige och USA. En svår sjukdom med sjukhusvistelse leder i allmänhet till att en amerikansk medborgare skuldsätts för livet. Och om det är så att man inte har någon sjukförsäkring, då sitter man ännu mer illa till. Man kan bli vägrad vård, eftersom man inte kan betala.

Det andra jag tänker på är sjukdomen von Hippal-Lindaus. Det är en av de sjukdomar som Socialstyrelsen klassificerar som ”ovanliga diagnoser”. Jag har läst på en hel del om sjukdomen, eftersom jag själv är genetiskt testad för den. Alla som får sjukdomen hemangioblastom kan potentiellt ha VHL, som yttrar sig just som godartade tumörer i centrala nervsystemet (av typen hemangioblastom), samt i andra delar av kroppen, som njurar och ögon. Bland det första som händer då en person misstänks ha hemangioblastom är att den röntas för fler tumörer. Finns det fler så är det ett tecken på att patienten har VHL. Det finns säkert fler kännetecken som jag inte har kunskap om. Det enda som kan ge definitivt besked gällande diagnos är det genetiska testet. En fjärdedel av alla som får hemangioblastom har det genetiskt, dvs VHL. Jag har det inte.

Läs mer på min Faktasida om von Hippel Lindaus. Verkligheten för en person som har sjukdomen är att hon/han måste opereras ofta och röntgas för tumörer varje år. Det finns uppskattningsvis högst några hundra som har sjukdomen i Sverige. Livslängden beräknas för en sådan person att vara förkortad jämfört med medellivslängden. Operationerna och tumörerna kan successivt leda till funktionshinder. Jag kan tänka mig att en person som har sjukdomen kan känna sig både ensam och utsatt på många olika sätt.

No comments yet

Kommentera

